Gripa la copii. Metode de prevenție, diagnostic și tratament

Gripa este o boală respiratorie contagioasă cauzată de virusurile gripale. Acestea pot cauza de la forme  ușoare până la forme severe de boală, uneori în anumite condiții ducând chiar la deces.

Sezonul gripei începe din luna octombrie și durează până în luna februarie a anului următor.

Categoriile de risc în populația pediatrică sunt reprezentate de:

• Copiii cu vârsta mai mică de 5 ani (în special cei cu vârsta mai mică de 2 ani)
  • Copiii cu boli cronice și/sau cu imunodepresie: astm bronșic, boli imunologice, diabet și boli metabolice, boli congenitale de cord, afecțiuni hematologice, copii care primesc tratamente ce au ca efect imunodepresia (tratament cortizonic, tratament citostatic)

Căi de transmitere:

• Aeriană (prin tuse, strănut)
  • Prin contact direct (mână – ochi/ nas/ gură)

Perioada de contagiozitate:

Un adult sănătos infectat cu un virus gripal poate infecta la rândul său altă persoană cu o zi înainte de apariția simptomatologiei și până la 5-7 zile după apariția acesteia.

Copiii mici și persoanele cu sistem imunitar compromis pot reprezenta o sursă de infecție pentru o perioadă mai lungă de timp.

Simptomele gripei:

• Febră înaltă (la copiii foarte mici sau cei imunodeprimați, febra poate lipsi)
  • Tuse
  • Gât “roșu” cu durere la înghițire
  • Coriză (inflamație a mucoasei nasului, guturai)
  • Dureri musculare și articulare
  • Cefalee (durere de cap)
  • Fatigabilitate (stare de oboseală)
  • Stare de rău
  • Diaree, vărsături prezente mai ales la copii

Cum putem preveni îmbolnăvirea copiilor noștri?

Prima și cea mai importantă măsură este vaccinarea antigripală efectuată atât adulților cât și copiilor.

Vaccinul este recomandat copiilor mai mare de 6 luni. Copiii sub 6 luni nu pot fi vaccinați, de aceea este cu atât mai importantă imunizarea adulților (părinți, bunici) dintr-o familie cu un sugar sub această vârstă.

O altă cale de protecție a nou-născutului și sugarului sub 6 luni o reprezintă vaccinarea înainte de naștere a femeilor însărcinate deoarece s-a demonstrat că această imunizare a viitoarelor mămici asigură protecția copilului atât în viața intrauterină cât și în primele luni după naștere.

Organismul are nevoie de cel puțin 2 săptămâni de la vaccinare pentru a produce anticorpi si pentru a se instala protecția împotriva virusului. Din acest motiv ar fi de preferat ca vaccinarea antigripală să se efectueze în lunile septembrie – octombrie (înainte de apariția epidemiei de gripă) dar se poate realiza pe toată durata sezonului gripal (octombrie – februarie)

Imunitatea post-vaccin durează cel mult un an.

În afara efectuării vaccinului antigripal există o serie de reguli minime de igienă pe care copiii le pot învăța și astfel se poate preveni răspândirea virusurilor gripale.

Acestea sunt:

• Evitarea contactului cu persoane bolnave
  • Acoperirea nasului și a gurii cu un șervețel de unică folosință care va fi aruncat la coșul de gunoi după utilizare
  • Spălarea mâinilor cu apă și săpun de câte ori este posibil sau folosirea unor dezinfectante pentru mâini, pe bază de alcool.
  • Evitarea atingerii ochilor, nasului, gurii (virusurile sunt transmise atunci când o persoană atinge ceva care este contaminat și apoi își atinge nasul, ochii sau gura)
  • Dacă cineva din familie este bolnav, se va încerca, pe cât posibil, izolarea acelei persoane într-o cameră separată.
  • Se vor dezinfecta frecvent suprafețele din locuință cu care copilul sau adultul bolnav vin în contact (noptiere, suprafețe din baie, bucătărie, jucării)

Ce trebuie să fac atunci când copilul meu este bolnav?

• Dacă aveți un copil cu vârsta peste 5 ani, care nu are alte probleme de sănătate dar începe să prezinte o simptomatologie care sugerează gripa, asigurați-vă că primește suficiente lichide și se odihnește. E recomandat să rămâneți în legătură cu medicul pediatru căruia să îi comunicați orice modificare a stării copilului
  • Dacă aveți un copil mai mic de 5 ani (și în special sub 2 ani) sau un copil ce suferă de o afecțiune cronică (astm, boală neurologică, diabet), care prezintă simptome ce sugerează gripa, apelați la un medic pediatru. Acești copii au un grad ridicat de risc de dezvoltare a unor complicații serioase ale gripei și necesită consult de specialitate.
  • Vă adresați imediat medicului dacă observați la copilul dumneavoastră:
  • Tahipnee (respirație accelerată) sau dificultăți în respirație
  • Cianoză (colorație albăstruie a tegumentelor)
  • Copilul nu mai bea suficiente lichide și urinează din ce în ce mai puțin
  • Vărsături incoercibile (ce nu se opresc)
  • Nu se trezește, nu interacționează  cu familia
  • Iritabilitate
  • Simptomele de gripă cedează pentru scurt timp apoi reapare febra înaltă și tusea
  • Copilul prezintă o boală cronică

Copilul poate merge la școală/ grădiniță dacă are gripă?

Nu. Copilul trebuie să stea acasă, are nevoie de odihnă și astfel se evită și răspândirea bolii. Copilul va rămâne la domiciliu cel puțin 24h după ce nu mai prezintă febră.

Copiii sub 6 luni nu pot fi vaccinați, de aceea este important să se vaccineze părinții și ceilalți membri ai familiei !

Tratament:

• Nu se administrează antibiotice deoarece boala este produsă de un virus și nu o bacterie.
  • Tratamentul va fi simptomatic, avându-se în vedere ameliorarea manifestărilor bolii – tratament antipiretic, tratamentul tusei după caz etc.
  • Vitamina C, echinaceea, propolisul pot fi de ajutor în lupta celui mic cu boala.
  • Medicamentele antivirale sunt recomandate în formele severe de boală, la persoanele imunocompetente și  obligatoriu luate în considerare la persoanele cu boli cronice al căror risc de a dezvolta forme severe este mai ridicat.

Antiviralele acționează cel mai bine asupra gripei atunci când sunt administrate din primele 2 zile de boală. Totuși pot avea un efect benefic și administrate mai târziu, mai ales la persoanele cu boli cronice

Alimentație:

Alimentația corespunzătoare vârstei dar cu suplimentarea cantității de lichide ingerate, mai ales în perioada de febră. Pe perioada bolii copilul va primi fructe și legume proaspete, bogate în vitamine.